Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο – Τα οφέλη για το κοινό που διαφημίζονται ότι προσφέρουν ποικίλα επώνυμα αθλητικά προϊόντα, όπως παπούτσια, ειδικά ρούχα, ενεργειακά ποτά και συμπληρώματα διατροφής, συχνά δεν αποδεικνύονται από τις ιατρικές μελέτες.
Αυτό υποστηρίζει βρετανική έρευνα, ενόψει και των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου, η οποία έρχεται να απομυθοποιήσει σε ένα βαθμό τους ισχυρισμούς των εταιριών, οι οποίοι φαίνεται πως ανήκουν όχι σπάνια στη σφαίρα περισσότερο του μάρκετινγκ παρά των πραγματικών δεδομένων.
Οι ερευνητές του Κέντρου Στοιχειοθετημένης Ιατρικής του Τμήματος Επιστημών Πρωτοβάθμιας Υγείας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με επικεφαλής τον Δρ Καρλ Χένεγκαν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό έντυπο British Medical Journal, αναφέρουν ότι υπάρχει «εντυπωσιακή έλλειψη στοιχείων» που να θεμελιώνει τους ποικίλους ισχυρισμούς της πλειονότητας αυτών των προϊόντων, τα οποία απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες αθλητές, όσο και σε κάθε ερασιτέχνη που αναζητά να ενισχύσει τις επιδόσεις του κατά τη σωματική άσκησή του.
Γιγάντιες εταιρίες αθλητικών ειδών και παραγωγοί ποτών προβάλλουν ότι τα προϊόντα τους προσφέρουν διάφορα πλεονεκτήματα στους χρήστες και καταναλωτές. Όμως, σύμφωνα με την μελέτη, τέτοιοι ισχυρισμοί είναι δύσκολο να επαληθευθούν, καθώς υπάρχει έλλειψη αξιόπιστων στοιχείων που να τους υποστηρίζουν.
«Είναι ουσιαστικά αδύνατο στο κοινό να κάνει ενημερωμένες επιλογές σχετικά με τις ωφέλειες και τις ζημιές των διαφημιζόμενων αθλητικών προϊόντων, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία», τονίζουν.
Η μελέτη, που παρουσιάστηκε και από το BBC, το οποίο συνέβαλε στην έρευνα, επισημαίνει πως οι μισές ιστοσελίδες αυτών των προϊόντων δεν παρέχουν καθόλου στοιχεία για τους διαφημιστικούς ισχυρισμούς περί καλύτερης απόδοσης ή ταχύτερης αποκατάστασης του οργανισμού μετά την άσκηση, ενώ για όσα προϊόντα αναφέρονται τέτοια στοιχεία, στις μισές περιπτώσεις δεν είναι δυνατό να αξιολογηθούν κριτικά.
Τα συμπεράσματα της έρευνας, σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα «Γκάρντιαν», δείχνουν ότι πολλοί χρήστες και καταναλωτές τέτοιων προϊόντων απλώς παρασύρονται από τη στρατηγική μάρκετινγκ των εταιριών. Για παράδειγμα, εταιρίες παραγωγής ενεργειακών ποτών έχουν πείσει αρκετούς αθλούμενους ότι αυτά είναι πολύ καλύτερα από το απλό νερό, προωθώντας τη λεγόμενη «επιστήμη της ενυδάτωσης» και με τον τρόπο αυτό καταφέρνοντας να δημιουργήσουν μία ανθούσα παγκόσμια αγορά με τζίρο που εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016. Από την άλλη, μερικά από αυτά τα ποτά, που γίνονται όλο και πιο δημοφιλή και στα παιδιά, περιέχουν αρκετή ζάχαρη.
Εξάλλου, οι ερευνητές δεν βρήκαν αξιόπιστα στοιχεία που να επιβεβαιώνουν τη διαφήμιση των εταιριών αθλητικών υποδημάτων ότι ορισμένα προϊόντα βοηθάνε σημαντικά στην αποφυγή των τραυματισμών. Πρόσφατη αμερικανική μελέτη, η μεγαλύτερη του είδους της, δεν βρήκε καμία διαφορά στον κίνδυνο τραυματισμού ανάμεσα σε όσους φοράνε ειδικά σχεδιασμένα αθλητικά παπούτσια και σε όσους φοράνε απλά αθλητικά.
Από την άλλη, όμως, σύμφωνα με τον καθηγητή Αθλητικής Επιστήμης Τζον Μπρούερ του Πανεπιστημίου του Μπεντφορντσάιρ, μολονότι το νερό μπορεί όντως να είναι αρκετό για να σβήνει τη δίψα όσων ασκούνται, εκείνοι που αθλούνται σε ανταγωνιστικό επίπεδο επί μεγάλα χρονικά διαστήματα, όπως έχουν δείξει πολλές μελέτες, μπορούν πράγματι να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους μέσα από τη λογική κατανάλωση ενεργειακών-αθλητικών ποτών.